5 χρήσιμες συμβουλές για τους εκπαιδευτικούς που χρησιμοποιούν το Facebook

Η Jennifer Preston έγραψε, πρόσφατα, ένα ενδιαφέρον άρθρο στους New York Times για τις δυσκολίες που αντιμετώπιζουν οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία όταν έρχονται αντιμέτωποι με την ασφαλή χρήση των social media, ενώ την προηγούμενη εβδομάδα ένα εξαιρετικό blog, το Schoolbook, παρακλάδι των NY Times, δημοσίευσε ένα άρθρομε 5 πρακτικές συμβουλές για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να χρησιμοποιήσουν το Facebook εντός ή εκτός της σχολικής τάξης.

Στην Αμερική, ξέρετε, τα περισσότερα σχολεία έχουν μπλοκάρει την πρόσβαση στα social media από τους η/υ του σχολείου για να μην μπορούν να μπαίνουν οι μαθητές τους τις ώρες που βρίσκονται στο σχολείο. Επειδή όμως η τεχνολογία κάθε μέρα βρίσκεται ένα βήμα πιο μπροστά, οι προσπάθειες των σχολείων να ελέξγουν την πρόσβαση πεφτούν ολοένα στο κενό.

Πριν 2 μήνες απέκτησα ένα smartphone και από τότε, οπουδήποτε βρίσκομαι, μπορώ να τσεκάρω ό,τι νέο λέγεται στο timeline μου στο Twitter, να ανανεώνω το status μου στο Facebook ακόμα κι όταν βρίσκομαι στο πανεπιστήμιο, να μαθαίνω τι κάνουν οι φίλοι μου στο Facebook και που βρίσκονται ανά πάσα στιγμή μέσω Foursquare. Ένα κινητό τηλέφωνο μου έδωσε, δηλαδή, τη δυνατότητα να κάνω ό,τι κάνω και από τον φορητό μου η/υ όταν βρίσκομαι στο σπίτι.

Περισσότεροι από 350 εκατ. χρήστες του Facebook μπαίνουν στην υπηρεσία από κινητές συσκεύες. Έτσι, οι μαθητές που διαθέτουν κινητό έχουν έναν εναλλακτικό τρόπο να επισκέπτονται την αγαπημένη τους υπηρεσία, ακόμα και όταν το σχολείο τους απαγορεύει την πρόσβαση στο web περιβάλλον του Facebook.

Ας δούμε 5 βασικά πράγματα που πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους οι εκπαιδευτικοί:

1. Ρυθμίσεις απορρήτου [Privacy Settings]
Παίζει να είναι το πιο πολυσυζητημένο και πιο αμφιλεγόμενο κομμάτι του Facebook. Και όχι άδικα αφού οι όροι χρήσης/απορρήτου έχουν αλλάξει αρκετές φορές, προσπάθησαν να τους κάνουν πιο σαφείς, αλλά το πράγμα παραμένει κάπως μπερδεμένο.

Σε κάθε περίπτωση, μην ξεχνάτε να επιτρέπετε μόνο στους φίλους σας να βλέπουν τα post σας, επιλέγοντας “Friends”. Αυτό μπορεί να γίνει πηγαίνοντας στο βελάκι δίπλα από το “Home” [Αρχική σελίδα], ύστερα “Privacy Settings” [Ρυθμίσεις απορρήτου] και μετά επιλογή στο μεσαίο κυκλάκι κάτω από το “Φίλοι” [Friends] στην ενότητα “Έλεγχος του προεπιλεγμένου απορρήτου” [Control Your Default Privacy].

Μην ξεχνάτε ότι οι ρυθμίσεις απορρήτου μπορούν να γίνουν περισσότερο συγκεκριμένες από τις επιλογές που βρίσκονται ακριβώς από κάτω, με τις ρυθμίσεις “How You Connect” [Πώς μπορείτε να συνδεθείτε], “How Tags Work” [Πώς λειτουργούν οι ετικέτες], ενώ με την επιλογή “Manage Blocking” [Διαχείριση μπλοκαρίσματος] ρυθμίζετε όταν η κατάσταση γίνει… ανυπόφορη.

Με τις πρόσφατες αλλαγές που έγιναν στο Facebook, μπορείτε να περιορίσετε ακόμα περισσότερο την πρόσβαση στα post σας, κατηγοριοποιώντας τους φίλους και ορίζοντας κάποιους περιορισμούς για κάθε κατηγορία φίλων.

2. Ορίστε μια πολιτική χρήσης του Facebook στο σχολείο
Είτε το σχολείο σας επιτρέπει την πρόσβαση στο Facebook είτε όχι, καλό είναι να ορίσετε κάποιους “κανόνες” ορθής συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο και χρήσης του Facebook από τους μαθητές. Προτείνετε και στους συναδέλφους σας να την ακολουθήσουν. Μερικά παραδείγματα μπορείτε να δείτε εδώ.

3. Ορίστε μια πολιτική αποδοχής ή μη αιτημάτων φιλίας
Συνοψίζεται στα αγγλικά ως “Friending Policy” και αναφέρεται στα κριτήρια που θα καθορίσουν ποια αιτήματα φιλίας θα αποδεχτείτε και ποια θα απορρίψετε. Σκεφτείτε ότι οι “φίλοι” σας θα έχουν πρόσβαση στις προσωπικές πληροφορίες που έχετε κοινοποιήσει, σε φωτογραφίες, post, status και σε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα κάνετε στο Facebook. Δεν είναι κακό, λοιπόν, να μην αποδεχτείτε όλα τα αιτήματα φιλίας που θα δεχτείτε. Συμβουλέψτε τους μαθητές σας να κάνουν το ίδιο.

Κάτι ακόμα: στην Αμερική επικρατεί ο άγραφος (ή σε μερικές περιπτώσεις και γραπτός) κανόνας, σύμφωνα με τον οποίο ο εκπαιδευτικός δεν επιτρέπεται να αποδεχτεί αιτήματα φιλίας των μαθητών του. Κάτι τέτοιο περνά τα όρια επαγγελματισμού των εκπαιδευτικών και δημιουργεί ένα κλίμα οικειότητας μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητών που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα και στις δύο πλευρές. Ωστόσο, αυτό δεν είναι κατακριτέτο εδώ στην Ελλάδα, οπότε το αν θα αποδεχτείτε ή όχι τους μαθητές σας είναι καθαρά δική σας επιλογή.

4. Χρησιμοποιείστε τα group (ομάδες) και τις σελίδες
Ίσως είναι ο καταλληλότερος και πιο “διαφανής” τρόπος να αλληλεπιδράσετε με τους μαθητές σας χωρίς να χρειαστεί να τους “αποδεχτείτε σαν φίλους” σας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, που μπορεί να αποδειχθεί και αποτελεσματικό, είναι να δημιουργήσετε ένα group για κάποιο συγκεκριμένο μάθημα και να ενθαρρύνετε τους μαθητές σας να συμμετέχουν στη συζητήση που μπορεί να αφορά το υλικό που χρησιμοποιήθηκε στην τάξη ή και να συνεχίσετε μια συζήτηση που λόγω περιορισμένου χρόνου δεν προλάβατε να ολοκληρώσετε.

Το group μπορεί να είναι:

  • Ανοιχτό: Όλοι μπορούν να βλέπουν την ομάδα, τα μέλη της και τις δημοσιεύσεις τους.
  • Κλειστό: Όλοι μπορούν να βλέπουν την ομάδα και τα μέλη της. Μόνο τα μέλη βλέπουν τις δημοσιεύσεις.
  • Μυστικό: Μόνο τα μέλη βλέπουν την ομάδα, ποιος είναι μέλος και τι δημοσιεύουν τα μέλη.

Από την άλλη μια σελίδα στο Facebook μοιάζει με ένα δημόσιο forum προσβάσιμο από οποιονδήποτε έχει λογαριασμό στην υπηρεσία. Όταν κάποιος κάνει “Like” [Μου αρέσει] στη σελίδα, λαμβάνει ενημερώσεις στο “Newsfeed” από το διαχειριστή της σελίδα ή όταν κάποιος σχολιάζει ή δημοσιεύει. Δημιουργείστε, για παράδειγμα, μια σελίδα ώστε να ενημερώνετε τους μαθητές σας για τα προσεχή διαγωνίσματα ή τους γονείς για τις διάφορες δραστηριότητες του σχολείου. Περισσότερα για τις σελίδες μπορείτε να βρείτε εδώ.

5. Να είστε πάντα ενημερωμένοι
Σε έναν ψηφιακό κόσμο που κάθε δευτερόλεπτο παρουσιάζεται κάτι καινούργιο και αλλάζει τα όσα ξέρατε και είχατε ως δεδομένα μέχρι τώρα, το να είστε ενημερωμένοι για το καινούργιο είναι πρόκληση. Για να μη μένετε, λοιπόν, απλός θεατής των εξελίξεων, εκτός από το επίσημο blog της υπηρεσίας δείτε ακόμα και τα allfacebook.com, mashable.com and insidefacebook.com.

Σε κάθε περίπτωση, μην ξεχνάτε να συμβουλεύεστε τη “Βοήθεια” του Facebook. Θα σας βοηθήσει να ξεδιαλύνετε ορισμένα «μελανά σημεία», ενώ μπορεί να σας γλιτώσει από προβλήματα και λάθη σε περιπτώσεις που νομίζατε ότι γνωρίζατε κάτι και αποδείχθηκε το ακριβώς αντίθετο.

Σχετικά:

πηγή:

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: